2 مزیت مهم امنیت واتساپ با حالت پیام‌ ناپدید شونده

ترفند واتساپدر

برقراری امنیت با پیام ناپدید شونده واتساپ

پیام های ناپدید شونده در واتساپ چند وقتی است که برای امنیت واتساپ کاربران، در آپدیت جدید این برنامه به کاربران پیشنهاد می شود. شاید این ویژگی باشد که خیلی ها منتظرش بودند.

برنامه واتساپ در حال حاضر بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و برای همین به عنوان یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین نرم افزارهای پیام رسان شناخته می شود. در ابتدا این پیام رسان در حوزه کارهای بازرگانی و تجارت محبوب بود اما از زمانی که فیسبوک واتس اپ را در سال 2014 خریداری کرد، این برنامه تغییرات زیادی کرد.

در آپدیت های اخیر این برنامه ترفندهایی به این پیام رسان اضافه شده است مانند تغییر پس زمینه و شخصی سازی آن برای هر کاربر، میوت کردن دائمی چت ها و ارسال پیام هایی که بعد از مدتی از بین می روند.

پیام ناپدید شونده واتساپ

پیام های ناپدید شونده محافظ حریم خصوصی واتساپ برای کاربران

در ابتدا چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. اگر فکر می کنید که این ترفند واتساپ را به عنوان جایگزین اسنپ چت تبدیل می کند، اینچنین نخواهد بود. واتس اپ که حالا یک تم تیره هم دارد، رویکرد متفاوتی را برای این موضوع در پیش گرفته است.

به عنوان مثال، وقتی شما این ویژگی را فعال می کنید، پیام های واتساپ بعد از هفت روز ناپدید خواهند شد. این پیام ها می تواند پیام هایی باشد که شما برای یک فرد یا در یک گروه ارسال کرده باشید. اگرچه این ویژگی برای پیام هایی که در گروه ارسال شده اند منوط به این است که ادمین گروه این ویژگی را فعال کرده باشد یا خیر.

یک سوال که در اینجا بوجود می آید این است که اگر فردی پیام ما را تا 7 روز نخوانده باشد چه اتفاقی می افتد؟ خب باید گفت فرقی نمی کند پیام دیده شده باشد یا نه، پیام ارسال شده بعد از هفت روز ناپدید می شود. برای اطمینان از خوانده شدن پیام ها و اطلاعاتی که در آن وجود دارد باید دوباره پیام ها را ارسال کنید.

مورد بعدی در مورد پیام های فوروارد شده است. اگر فردی برای شما پیامی ارسال کند و شما آن پیام را بازارسال یا فوروارد کنید این پیام ناپدید نمی شود و در چت یا گروه باقی می ماند. همین موضوع برای بک آپ ها هم صدق می کند. وقتی شما از پیام ها بک آپ گرفته باشید آنها در آرشیو ذخیره می مانند. اگرچه هر زمانی که کاربر بک آپ را باز گرداند، پیام ناپدید خواهد شد.

فراموش نکنید که این ویژگی صددرصد و بدون نقص نیست. سعی کنید از ویژگی پیام های ناپدید شوند برای محتواهای حساس استفاده نکنید. فراموش نکنید که افراد می توانند از پیام ها اسکرین شات بگیرند و یا آن ها را کپی کنند.

برای محتواهای تصویری مثل عکس و فیلم هم این ویژگی را می توان استفاده کرد به شرطی که قبل از ارسال ویژگی پیام های ناپدید شونده را فعال کرده باشید. البته اگر عکسی که ارسال کرده اید در گوشی موبایل طرف دریافت کننده به صورت auto-download یا دانلود به صورت خودکار ذخیره شده باشد دیگر اگر پیام ناپدید هم بشود عکس در گوشی ذخیره می ماند. ماجرا به همین جا ختم نمی شود.

متا همیشه تلاش زیادی برای بهبود امنیت سرویس‌های خود داشته و این بار قرار است امنیت واتساپ را با اضافه کردن ویژگی‌هایی بهبود دهد. ویژگی جدید این اپلیکیشن از سیو شدن فایل‌ها توسط کاربران در هنگام استفاده از حالت «پیام‌های ناپدید شونده» جلوگیری می‌کند.

افزایش امنیت کاربران با غیرفعال شدن ذخیره فایل در حالت پیام ناپدید شونده

همانطور که گزارش WABetaInfo نشان می‌دهد، برای بهبود عملکرد حریم خصوصی واتساپ در نسخه فعلی حتی زمان فعال بودن قابلیت پیام‌ ناپدید شونده واتساپ، کاربران می‌توانستند فایل‌های ارسال شده را ذخیره کنند. حالا متا قصد دارد در به‌روزرسانی جدید اپلیکیشن، از این اتفاق جلوگیری کند. بنابراین کاربران دیگر نمی‌توانند محتوای ارسال شده در این حالت را از صفحه چت واتساپ خود ذخیره کنند.

افزایش امنیت واتساپ

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، واتساپ در نسخه اندروید به‌روزرسانی آینده‌اش به صورت خودکار گزینه Media Visibility را غیرفعال کرده است. در سیستم‌عامل iOS نیز قابلیت Save to camera roll خاموش خواهد شد.

هرچند این گزینه‌ها به صورت پیشرض و خودکار خاموش هستند، اما کاربران همچنان از منوی تنظیمات اپلیکیشن خود می‌توانند آن‌ها را روشن کنند و به دیگران اجازه دهند که فایل‌های به اشتراک گذاشته شده را حتی در حالت پیام‌های ناپدید شونده ذخیره و دانلود کنند.

قابلیت امنیتی جدید هم اکنون به صورت بتا در دسترس کاربران قرار گرفته و به زودی برای تمام کاربران اندروید و iOS منتشر خواهد گرفت.

واتساپ اخیرا برای جلوگیری از نشر اخبار غلط، تعداد پیام‌هایی که می‌توان به یکباره برای مخاطبین زیادی فوروارد کرد را محدود کرده بود. هرچند این اپلیکیشن از نظر ویژگی‌های پیشرفته بسیار از رقیبان خود مانند تلگرام عقب مانده، اما آپدیت‌های زیادی برای کاربران خود ارائه می‌کند.

4 دیدگاه
  1. امیرحسین صادقی 24 فروردین 1401 در 5:45 ب.ظ پاسخ

    خیلی هم عالی، این قابلیت رو باید از همون اول غیرفعال میکردن 👌🏻

  2. دمتون گرم عالی بود

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *