دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در واتساپ [تضمین 100% فروش]

کسب و کاردر

چگونه از واتساپ برای بازاریابی و تجارت استفاده کنیم؟

زمانی که صحبت از دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در واتساپ به میان می‌آید، تبلیغات در فیسبوک، اینستاگرام و یا تبلیغات در توییتر به ذهنمان می‌آید اما امروزه اپلیکیشن‌هایی چون واتساپ و تلگرام نیز‌ جایگاه خوبی در دنیای دیجیتال مارکتینگ برای خودشان کسب کرده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی محلی مناسب برای بازاریابی و تبلیغات هستند در نتیجه هروز برند ها و استارت آپ های بیشتری از پلتفرم هایی مثل واتس‌اپ بیشتر برای تجارت و برندینگ استفاده میکنند.

اما چگونه می‌توانیم به‌طور موثر و مفید از واتس اپ برای تجارت و تبلیغات اینترنتی استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش در ابتدا کمی به معرفی آن می‌پردازیم. با ویرلن همراه باشید؛

واتساپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که میدانید واتس‌اپ WhatsApp یک اپلیکیشن پیام رسان موبایل رایگان است که با آن می‌توانید با استفاده از اینترنت با دیگر کاربران آن چت کنید، فایل و عکس بفرستید یا مکالمه صوتی و تصویری داشته باشید. همچنین با استفاده از لیست مخاطبان گوشی شما، لیستی از کسانی که می‌توانید به آن‌ها پیام دهید را در اختیارتان می‌گذارد.

این اپ در ۱۰۹ کشور ۵۵/۶ درصد کاربر دارد و تا فوریه ۲۰۱۴ که فیسبوک آن را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد، به صورت یک نهاد مستقل و مجزا فعالیت می‌کرد. واتساپ ورژن‌هایی برای اندروید، آیفون، مک و ویندوز دارد اما اکانت شما تنها با شماره موبایل شما فعال می‌شود و برای ساخت پروفایل می‌توانید مستقیماً از اکانت فیسبوک‌تان استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در واتساپ

شما سه راه برای ارسال پیام، عکس و ویدئو دارید:

چت خصوصی: از این طریق می‌توانید با لیست مخاطبان تلفن همراهتان که کاربر واتس‌اپ هستند چت کنید، فایل بفرستید یا پیام صوتی ارسال کنید.

چت گروهی: شما می‌توانید با حداکثر ۲۵۶ نفر در یک گروه چت کنید و همه اعضای گروه قادرند همه پیام‌ها را ببینند و پاسخ دهند.

برادکست: زمانی که شما پیامی را در لیست برادکست می‌فرستید، افرادی از لیست که شماره شما را در تلفن همراهشان ذخیره دارند پیام شما را مانند یک پیام عادی می‌بینند و پاسخ آن‌ها نیز به شکل یه پیام عادی برای شما نشان داده می‌شود و افراد لیست پاسخ یکدیگر به پیام شما را نمی‌توانند ببینند.

دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در واتساپ

چرا تجارت و تبلیغات در واتساپ؟

شاید بهترین دلیل مارکتینگ در واتساپ این باشد که احتمالا بسیاری از مخاطبان شما از واتس اپ استفاده می‌کنند و همچنین بسیاری از کاربران اپ‌های پیام‌رسان انتظار دارند که طی دو سال آینده از چت بیشتر برای برقراری ارتباط با بیزینس‌های مختلف استفاده کنند.

تبلیغات در واتساپ

واتساپ ماهانه ۱/۵ میلیارد کاربر فعال دارد و مطالعات نشان می‌دهند که ۹۸ درصد پیام‌ها باز و خوانده می‌شوند و ۹۰ درصد آن‌ها تنها در سه ثانیه اول پس از دریافت باز می‌شوند. همچنین ۸۴ درصد اشتراک‌گذاری‌های آنلاین اکنون از طریق کانال‌های خصوصی اپ‌های پیام‌رسان انجام می‌شوند.

از آنجا که واتس‌اپ هنوز فضای اختصاصی برای تبلیغات یا امکاناتی مانند اکانت تجاری برای بخش تجارت ندارد، پس شما باید در بازاریابی خلاق باشید و استراتژی خودتان را به‌کار گیرید و از محدودیت‌ها در جهت پیشرفت خود استفاده کنید.

با کاربران خود بیشتر تعامل کنید

شما همچنین می‌توانید از طریق واتس‌اپ به مشتریان خود رسیدن اجناس جدید، فروش‌های ویژه و اتفاقات هیجان‌انگیز دیگر در فروشگاه‌تان را اطلاع دهید و پیام‌ها و سوالات آن‌ها را مستقیماً پاسخ دهید. این کار باعث اعتماد بیشتر مشتریان به شما می‌شود و ممکن است فروشگاه شما را به دوستان خود پیشنهاد کنند و در نتیجه کسب و کار شما پررونق‌تر خواهد‌ شد.

روش دیگری که می‌توانید به کار گیرید این است که از مشتریان خود بخواهید با محصولاتی که از شما خریداری کرده‌اند عکس و فیلم تهیه کنند و برای شما بفرستند و برای برندگان تخفیفات ویژه در نظر بگیرید.

در‌حال حاضر این اپ روشی برای راه‌اندازی لینکی برای چت مستقیم ایجاد کرده که می‌توانید در وب‌سایت، ایمیل یا صفحات اجتماعی خود قرار دهید اما به خاطر داشته باشید که پاسخ سریع به این‌گونه پیام‌ها اهمیت دارد و در صورتی که دیر جواب دهید یا اصلا نتوانید جواب دهید اثرات مخربی برای برند شما به دنبال خواهد داشت. سعی کنید حجم پیام‌ها را مدیریت کنید و یا زمان‌های مشخصی را برای پاسخ دادن اعلام کنید.

کمپین تبلیغاتی خود را راه بیاندازید و کمبودها را به فرصت تبدیل کنید

درست است که واتس‌اپ هنوز کمبودها و محدودیت‌هایی برای تجارت دارد اما همچنان یک پیام‌رسان پرطرفدار با میلیاردها کاربر در سراسر دنیاست و قطعا در پیشرفت برند شما تاثیر چشمگیری خواهد داشت و فراموش نکنید که تا زمانی که واتس‌اپ ابزارهای تجاری لازم را ایجاد نکرده است، کمپین‌ها بهترین و موثرترین راه تبلیغات اینترنتی و بازاریابی هستند و کسانی که با همین امکانات به روش درست فعالیت می‌کنند موفق خواهند‌بود.

همان‌طور که می‌دانید همچون دیگر سرویس‌های پیام‌رسان، بخشی از قدرت واتس‌اپ این است که به تلفن همراه ما که وسیله‌ای شخصی‌ست وصل است و همه جا با ماست. بدین‌جهت، همه کمپین‌های تجاری باید بعد شخصی آن را در نظر بگیرند و احترام و اعتماد مخاطبان را به دست آورند چرا که اعتماد کلید موفقیت است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *